ΜΕΛΕΤΕΣ ΓΕΦΥΡΩΝ ΓΙΑ ΤΡΕΝΑ ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ
ΤΟ ΕΡΓΟ LGV RHIN-RHONE ΣΤΗΝ ΓΑΛΛΙΑ
Χρήστος Σαουρίδης, Δρ. Πολιτικός Μηχανικός, Computer Control Systems S.A.
1. ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η νέα επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου υψηλών ταχυτήτων (LGV) στην ανατολική Γαλλία είναι ένα από τα μεγαλύτερα σύγχρονα έργα υποδομής της χώρας που ξεκίνησε το 2005 και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2012. Στόχος του έργου είναι να αυξηθεί η ταχύτητα σύνδεσης των πόλεων της περιοχής με το υπάρχον δίκτυο καθώς και η μείωση του χρόνου πρόσβασης στις γειτονικές χώρες (Γερμανία, Ελβετία).
Στην παρούσα εργασία αρχικά παρουσιάζονται τα βασικά χαρακτηριστικά του συνολικού έργου και στην συνέχεια εξετάζονται εννέα από τις βασικότερες κοιλαδογέφυρες από την σκοπιά της μελέτης. Οι γέφυρες είναι όλες από χάλυβα και έχουν ανοίγματα που κυμαίνονται από 40 μέχρι 66 μέτρα με διατομές τύπου σύμμικτης δίδυμης δοκού μορφής I με άνω ή κάτω κατάστρωμα ή κιβωτιοειδείς σύμμικτες δοκούς. Λόγω της υψηλής ταχύτητας προσπέλασης του δικτύου σε συνθήκες λειτουργίας (350km/h) όλες οι γέφυρες μελετήθηκαν για δυναμική φόρτιση ώστε να εξασφαλισθεί η ικανοποίηση των κριτηρίων δυναμικής συμπεριφοράς αλλά και η αντοχή σε κόπωση. Τμήμα τoυ έργου βρίσκεται σε σεισμική περιοχή. Οι διάφορες εναλλακτικές λύσεις, που χρησιμοποιούνται στον σχεδιασμό παραλαβής των σεισμικών δράσεων, παρουσιάζονται ανάλογα με το είδος της γέφυρας.
2. ΤΟ ΕΡΓΟ LGV RHIN-RHONE BRANCHE EST
Ο ανατολικός κλάδος του δικτύου υψηλών ταχυτήτων RHIN-RHONE αποτελεί το πρώτο τμήμα ενός γενικότερου έργου επέκτασης του υπάρχοντος δικτύου μεταξύ των γαλλικών επαρχιών. Οι προμελέτες του ανατολικού κλάδου μεταξύ των πόλεων Dijon και Mulhouse ξεκίνησαν στις αρχές του 2005 και η παράδοση προβλέπεται στα τέλη του 2011. Το έργο αποτελεί σήμερα το μεγαλύτερο εργοτάξιο στην Γαλλία. Παρακάτω κάποιο ενδεικτικά μεγέθη του έργου:
- Μήκος νέας γραμμής 140 χιλιόμετρα, το 40% της οποίας σε δασική έκταση
- 160 γέφυρες κάθε είδους
- 17 υδραυλικά έργα
- 12 κοιλαδογέφυρες
- 1 σήραγγα μήκους 2km
- 2 νέοι επιβατικοί σταθμοί
- 30 εκατομμύρια κυβ. μέτρα εκσκαφών (4πλάσιο του όγκου της σήραγγας της Μάγχης)
- 22 εκατομμύρια κυβ. μέτρα επιχώσεων (9πλάσιο του όγκου της πυραμίδας του Χέοπα)
- 400 χιλιόμετρα προστατευτικών περιφράξεων
- 6.000 θέσεις εργασίας
- Προϋπολογισμός: 2.3 δις. Ευρώ
Σχήμα 1: Θέση της νέας γραμμής
Το τμήμα μελετών της εταιρίας μας, στα πλαίσια ανάθεσης από την κατασκευαστική εταιρία EIFFEL, ανέλαβε τις μελέτες εφαρμογής για επτά και τον έλεγχο μελετών για δύο από τις συνολικά δώδεκα κοιλαδογέφυρες του έργου. Στο άρθρο αυτό δίνονται τα βασικότερα στοιχεία των μελετών με έμφαση στα μέσα αντισεισμικής προστασίας και υπολογισμών σε δυναμική φόρτιση.
Εδώ παρουσιάζουμε αποσπάσματα από τις ομιλίες των συνέδρων και φωτογραφικό υλικό κατά τη διεξαγωγή του Συνεδρίου από το panel του βήματος και τον εκθεσιακό χώρο.