Τμήμα Εγνατίας Οδού Δροσοχώρι - Άραχθος
Στο τμήμα της Εγνατίας Οδού, Δροσοχώρι – Άραχθος κατασκευάσθηκε το μεταλλικό κατάστρωμα της γέφυρας Τ8 η οποία αποτελείται από δύο κλάδους κυκλοφορίας συνολικού μήκους 650m και συνολικού πλάτους 13.70 m.
Η σύγχρονη Εγνατία Οδός δανείζεται το όνομά της από το ομώνυμο ρωμαϊκό έργο το οποίο κατασκευάστηκε μεταξύ του 146-120 π.Χ., πάνω στα ίχνη ενός αρχαίου, προ Ρωμαϊκού δρόμου που εκτείνονταν από τις Αδριατικές χώρες μέχρι το Αιγαίο. Αργότερα, κατασκευάστηκε η επέκτασή της από τον Έβρο στο Βυζάντιο και τελικά το όνομα ΕΓΝΑΤΙΑ δόθηκε σε όλο το δρόμο, από την Ρώμη μέχρι την Κωνσταντινούπολη, προς τιμή του Ρωμαίου ανθύπατου Γναίου Εγνάτιου που την κατασκεύασε.
Στις μέρες μας είναι ένας κλειστός αυτοκινητόδρομος μήκους 680 χλμ, που αρχίζει από τη Ηγουμενίτσα, διασχίζει την Ήπειρο, τη Βόρεια Ελλάδα και καταλήγει στον Έβρο, στα Ελληνοτουρκικά σύνορα. Περιέχει πλήθος σηράγγων, γεφυρών και ανισόπεδων κόμβων βρισκόμενη σύντομα σε φάση ολοκλήρωσης.
Το τμήμα από τον Α/Κ Αράχθου μέχρι τον Α/Κ Χρυσοβίτσας – Περιστερίου έχει μήκος 9km. Πρόκειται για ένα από τα πιο δύσκολα κομμάτια ειδικά από την έξοδο της σήραγγας Τ8 μέχρι τον Α/Κ Χρυσοβίτσας λόγω έντονων γεωτεχνικών προβλημάτων που χρειάζονταν ειδικά μέτρα σταθεροποίησης των εδαφών. Η οριστική μελέτη ολοκληρώθηκε την άνοιξη του 2006 όπου και δημοπρατήθηκε το έργο. Με την ολοκλήρωση του έργου μειώνεται κατά 40 περίπου λεπτά ο χρόνος ταξιδίου από το κέντρο των Ιωαννίνων μέχρι το Μέτσοβο αλλά αυξάνεται η κυκλοφοριακή ασφάλεια.
Στο τμήμα της Εγνατίας Οδού, Δροσοχώρι – Άραχθος κατασκευάσθηκε κοινοπρακτικά για λογαριασμό της ανάδοχου κατασκευαστικής εταιρίας ΑΕΓΕΚ το μεταλλικό κατάστρωμα της γέφυρας Τ8 η οποία αποτελείται από δύο κλάδους κυκλοφορίας συνολικού μήκους 650m. Το συνολικό πλάτος ανέρχεται σε 13.70 m περιλαμβάνοντας 2 λωρίδες κυκλοφορίας των 3.75 m, μία Λωρίδα Έκτακτου Ανάγκης 2.50 m, δύο πεζοδρόμια 1.00 m προς τη λωρίδα ταχείας κυκλοφορίας και 1.25 m προς τη ΛΕΑ καθώς επίσης δύο πλευρικές λωρίδες των 0.50 m και 0.95 m.
Σχεδιασμός Καταστρώματος Γέφυρας
Η γέφυρα σχεδιάστηκε με βάση τους ισχύσαντες μέχρι το 2003 γερμανικούς κανονισμούς ενώ ορισμένα θέματα καλύφθηκαν σύμφωνα με τη μεθοδολογία που αναπτύσσεται στους Ευρωκώδικες EC3 και EC4. Ο αντισεισμικός σχεδιασμός του έργου έγινε σύμφωνα προς τον ΕΑΚ 2000 και τις πρόσφατες Ελληνικές Οδηγίες Σχεδιασμού Γεφυρών σε σεισμικές περιοχές.
Κατά την έναρξη των εργασιών σχεδιασμού λήφθηκαν υπόψη το εξαιρετικά μικρό χρονικό διάστημα, το δύσβατο της περιοχής και η χειμερινή περίοδος ενώ κρίθηκε επιτεύξιμος ο σχεδιασμός σύμμεικτου καταστρώματος με την παράλληλη ανάπτυξη μελέτης και κατασκευής. Τα πλεονεκτήματα αφορούσαν την υψηλή ταχύτητα κατασκευής, την ανεξαρτητοποίηση της κατασκευής από τις καιρικές συνθήκες καθώς και τη δραστική μείωση των μονίμων φορτίων και συνεπώς της σεισμικής καταπόνησης, η οποία επιτρέπει την ελαχιστοποίηση και απλοποίηση των στοιχείων της θεμελίωσης και των προσωρινών έργων.
Η γέφυρα αποτελείται από δύο πρακτικά παράλληλους κλάδους με σύμμεικτο συνεχές κατάστρωμα, εδραζόμενο μέσω ελαστομεταλλικών εφεδράνων επί πλαισίων από οπλισμένο σκυρόδεμα, αποτελουμένων από κυκλικά υποστυλώματα και ορθογωνικής διατομής ζύγωμα. Λόγω του μεγάλου μήκους της γέφυρας και της μορφολογίας του εδάφους κάθε γέφυρα κλάδου υποδιαιρείται με αρμό σε δύο υπογέφυρες ίσου περίπου μήκους ~175.0 m. Κάθε υπογέφυρα περιλαμβάνει 6 ανοίγματα το μήκος των οποίων μεταβάλλεται ως εξής: 25.20 – 31.00 – 31.00 – 31.00 – 31.00 – 25.20.
Η διατομή μορφώνεται με 4 σύνθετες χαλυβδοδοκούς, ύψους 1.30 m, συνδεδεμένες ανά δύο μεταξύ τους με οριζόντιο σύνδεσμο και πλάκα κυκλοφορίας πάχους 0.32 m με το συνολικό πάχος του καταστρώματος να ανέρχεται σε 1.6 m. Η σύνδεση των δοκών προς την πλάκα κυκλοφορίας και τις διαδοκίδες υλοποιείται με διατμητικούς ήλους Nelson.
Διαδοκίδες ορθογωνικής διατομής με μήκος 12.50 m διατάσσονται μόνο στις θέσεις των στηρίξεων, προβλεπόμενες από οπλισμένο σκυρόδεμα. Οι διαδοκίδες συνδέονται με τις χαλυβδοδοκούς μέσω διατμητικών ήλων, διατεταγμένων σε μετωπική πλάκα των δοκών και εδράζονται επί ελαστομεταλλικών εφεδράνων διατεταγμένων στον άξονα των χαλυβδοδοκών (άμεση στήριξη καταστρώματος). Χαλύβδινες διαδοκίδες διατάσσονται ανά ~5.0 m μεταξύ των χαλυβδοδοκών, με σκοπό την αποτροπή του λυγισμού του θλιβόμενου άνω πέλματος (καμπτοστρεπτικός λυγισμός) στη φάση σκυροδέτησης και τη σταθεροποίηση του ζεύγματος έναντι ανέμου στη φάση κατασκευής.
Απαιτήσεις Ανθεκτικότητας και Συντήρησης
Η γέφυρα κατατάσσεται στην κλάση C2 κατά EN ISO 12944-5, καλύπτοντας αγροτικές περιοχές με χαμηλό βαθμό μόλυνσης. Η απαίτηση ικανοποίησης και συντήρησης της κατασκευής όρισαν την ελάχιστη διάρκεια ζωής της γέφυρας ίση προς 120 έτη. Ως "ελάχιστη διάρκεια ζωής" ορίζεται ο χρόνος μέσα στον οποίο τα κύρια δομικά στοιχεία παραμένουν αναλλοίωτα και λειτουργικά, υπό την προϋπόθεση κανονικής επιθεώρησης και συντήρησης. Η ελάχιστη διάρκεια ζωής των εφεδράνων ορίστηκε ίση προς 20 έτη και των αρμών διαστολής 10 έτη. Η ελάχιστη διάρκεια ζωής των συστημάτων προστασίας των δομικών χαλυβδοστοιχείων ορίστηκε σε 15 έτη.
Κατασκευή
Διαθέτοντας υψηλή τεχνογνωσία και υπερσύγχρονα μηχανήματα παραγωγής κατασκευάσθηκαν οι συνθέτες ηλεκτροκολλητές δοκοί. Βασικό στοιχείο αφορούσε το μήκος των δοκών δίχως ένωση (~30 m) ώστε να παρέχεται η δυνατότητα οδικής μεταφοράς πλεονεκτώντας: στην μείωση του χρόνου ανέγερσης, στην αυξημένη αξιοπιστία ως προς την αντοχή σ' όλες τις διατομές των δοκών δίχως μέριμνα για μελλοντικό έλεγχο των κοχλιώσεων και συντήρησής τους. Στις προδιαγραφές των υλικών στις χαλυβδοδοκούς προβλέφθηκε κατηγορία S355 J2 G3 (St 52.3N) σύμφωνα με το ΕΝ 10113. Για τα διαφράγματα κατηγορία S355 J0 (St 53.3U) ενώ ανάλογα προς το πάχος του χαλυβδοφύλλου συγκεκριμένα όρια διαρροής και αστοχίας. Στους διατμητικούς συνδέσμους χρησιμοποιήθηκαν ήλοι τύπου Nelson 22/200 και 19/225 από ακραμάτωτο χάλυβα S235 J2 G3 + C450 (ST 37-3K) ενώ γενικά οι κοχλίες ήταν κατηγορίας 8.8. Για να αντιμετωπισθεί το βέλος κάμψεως των χαλυβδοδοκών δόθηκε κατά την κατασκευή τους μία προπαραμόρφωση.
Οι χαλυβδοδοκοί συνδέονται επί τόπου ανά δύο με τις διαδοκίδες και τον οριζόντιο σύνδεσμο και τοποθετούνται ως ζεύγματα με γερανό επί των βάθρων, πάνω σε προσωρινά εφέδρανα. Επί των ήδη εγκατεστημένων χαλυβδοδοκών τοποθετούνται με γερανό οι πρόπλακες, πάνω στις οποίες διαστρώνεται ο οπλισμός της πλάκας κυκλοφορίας ενώ οι δύο εξωτερικοί πρόβολοι της πλάκας κυκλοφορίας, σκυροδετούνται σε δύο φάσεις. Πρώτα το κεντρικό τμήμα μήκους ~70% και σε 2η φάση τα ακραία τμήματα κάθε φατνώματος (15%) και η διαδοκίδα. Μετά τη σκλήρυνση και της 2ης φάσης σκυροδέτησης αφαιρούνται τα προσωρινά εφέδρανα και μεταφέρεται η στήριξη στα οριστικά εφέδρανα, τα οποία έχουν ήδη πακτωθεί στη διαδοκίδα.
Σύστημα βαφής χαλυβδοκατασκευών
Για περιβάλλον C2, ονομαστική διάρκεια ζωής μεγαλύτερη των 15 ετών και βαθμό φθοράς Ri3 ακολουθήθηκε εξ ολοκλήρου εργοστασιακά το παρακάτω σύστημα βαφής, υπερκαλύπτοντας τις απαιτήσεις του προτύπου EN ISO 12944. Σε όλες τις περιπτώσεις η εφαρμογή του primer πραγματοποιήθηκε αμέσως μετά την αμμοβολή την ίδια μέρα.
α) Στις εμφανείς επιφάνειες πραγματοποιήθηκε Αμμοβολή Sa 2½, Βασική στρώση primer 80 μm, Ενδιάμεση στρώση εποξειδικής βάσης 100 μm και Τελική στρώση πολυουρεθανικής βάσης 60 μm με συνολικό πάχος 240 μm.
β) Στις διεπιφάνειες σκυροδέματος / χάλυβα πραγματοποιήθηκε Αμμοβολή Sa 2½, Βασική στρώση primer εποξειδικής βάσης 80 μm ενώ προστατεύθηκαν με μία ακόμη
στρώση εποξειδικής βάσης πάχους 60 μm όλες οι γωνίες, σε βάθος 25 mm από την ακμή.
γ) Στις διεπιφάνειες κοχλιωτών συνδέσεων πραγματοποιήθηκε Αμμοβολή Sa 3, και βασική στρώση (primer) αλκαλιοπυριτιούχου ψευδαργύρου 40 μm.
Απαιτήσεις Πιστοποιητικών και Ελέγχων Χαλυβδοκατασκευών
Νο |
Δραστηριότητες |
Προδιαγραφές |
Είδος και έκταση ελέγχων |
1. |
Πιστοποιητικά υλικών |
ΕΝ 10204 3.1Β |
Θεώρηση 100% |
2. |
Διαδικασίες συγκόλλησης |
ΕΝ 288-2 |
Θεώρηση 100% |
3. |
Πιστοποιητικά διαδικασιών συγκόλλησης |
ΕΝ 288-3, ΕΝ 14555 |
Θεώρηση 100% |
4. |
Πιστοποιητικά συγκολλητών |
ΕΝ 287-1 |
Θεώρηση 100% |
5. |
Έλεγχοι διαστάσεων |
EN 1090-1 |
Μερικός έλεγχος 20% |
6. |
Οπτικός έλεγχος συγκολλήσεων |
ΕΝ 970, ΕΝ 25817/C |
Μερικός έλεγχος 20% |
7. |
Έλεγχος εξωρραφών με διεισδυτικά |
EN 571, EN 25817/C |
Μερικός έλεγχος 10% |
8. |
Μαγνητοσκοπήσεις αντί |
EN 1290, EN 25817 |
Μερικός έλεγχος 10% |
9. |
Έλεγχος συγκολλήσεων πελμάτων |
EN 1712, -13, -14/CLAS83 |
Ολικός έλεγχος 100% |
10. |
Ραδιογραφικός έλεγχος αντί |
EN 1435, EN 25817/C |
Ολικός έλεγχος 100% |
11. |
Έλεγχος συγκολλήσεων κορμών με διεισδυτικά υγρά |
EN 571, EN 25817/C |
Μερικός έλεγχος 50% |
12. |
Μαγνητοσκοπήσεις αντί του |
EN 571, EN 25817/C |
Μερικός έλεγχος 50% |
13. |
Προετοιμασία επιφανειών για βαφή. Αμμοβολή Sa 2.5 |
ISO 12944-5 |
Μερικός έλεγχος 10% |
14. |
Μετρήσεις πάχους βαφής |
ISO 12944-5 |
Μερικός έλεγχος 10% |
15. |
Πρωτόκολλα βαφής |
Τεχνική Προδιαγραφή |
Θεώρηση 100% |
16. |
Έλεγχοι διατμητικών ήλων |
ΕΛΟΤ ΕΝ ISO 14555 |
Μερικός έλεγχος 10% |
Εδώ παρουσιάζουμε αποσπάσματα από τις ομιλίες των συνέδρων και φωτογραφικό υλικό κατά τη διεξαγωγή του Συνεδρίου από το panel του βήματος και τον εκθεσιακό χώρο.