To πρώτο εμπορικό κέντρο που οδεύει προς το άρθρο 99
Πρόκειται για το City Gate Θεσσαλονίκης με συνολική επιφάνεια 86.378 τ.μ.
Την εμφάνισή τους και στον μέχρι σήμερα σχετικά αλώβητο κλάδο των εμπορικών κέντρων κάνουν πλέον με αυξανόμενη ένταση η οικονομική κρίση και η ύφεση της ελληνικής οικονομίας. Σύμφωνα με φορείς της αγοράς των επαγγελματικών ακινήτων, τα εμπορικά κέντρα που δεν έχουν ανανεωθεί σημαντικά και δεν προσφέρουν το κατάλληλο μείγμα καταστημάτων, εστιατορίων και χώρων ψυχαγωγίας είναι και τα πιο ευάλωτα στην κάμψη της αγοράς.
Η αρχή έγινε προ ολίγων μηνών από τα εμπορικά κέντρα της επαρχίας, ορισμένα εκ των οποίων σήμερα «φυτοζωούν», με τις επισκέψεις να είναι λιγοστές, όπως επίσης και τα έσοδα. Εντός της εβδομάδας όμως προέκυψε και το πρώτο «κρούσμα» στα μεγάλα αστικά κέντρα, με αφορμή την αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 της City Gate, η οποία διαχειρίζεται το ομώνυμο εμπορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης. Το City Gate βρίσκεται στη δυτική Θεσσαλονίκη και αποτελεί το μεγαλύτερο της πόλης, προσφέροντας συνολική επιφάνεια 86.378 τ.μ. Παρ' όλα αυτά, δεν κατόρθωσε να αναχαιτίσει ή έστω να περιορίσει ούτε την κάμψη των πωλήσεων των καταστημάτων αλλά ούτε και τις τάσεις φυγής των μισθωτών του, με αποτέλεσμα σήμερα να εκτιμάται ότι σε ποσοστό πάνω από το 30% οι χώροι του παραμένουν κενοί.
Ενας από τους βασικότερους λόγους που επιτάχυνε την καθοδική πορεία του City Gate είναι το γεγονός ότι στις αρχές του έτους αποχώρησε από το κέντρο η αλυσίδα πολυκινηματογράφων Ster Cinemas, η οποία πραγματοποίησε μαζική αποεπένδυση από την αγορά, επικαλούμενη την οικονομική κρίση. Το ίδιο πραγματοποίησε η Ster Cinemas και στο ακίνητο επί της Λ. Αχαρνών, στο ακίνητο της Ελμα όπου λειτουργούσε 10 αίθουσες, με αποτέλεσμα η ιδιοκτήτρια έκτοτε να βρίσκεται σε διαδικασία αναζήτησης μισθωτή.
Το City Gate ελέγχεται από τον διεθνή επενδυτικό όμιλο ακινήτων APN Property Group, ο οποίος είναι αυστραλιανών συμφερόντων κι ελέγχει επενδυτικά κεφάλαια ακινήτων (funds) αξίας άνω του 1,5 δισ. ευρώ. Είναι πάντως δεδομένο πως η APN Property Group επιχειρούσε να εξέλθει της ελληνικής αγοράς το προηγούμενο διάστημα, μέσω της πώλησης του εμπορικού κέντρου, κάτι που δεν κατέστη εφικτό το προηγούμενο διάστημα, οδηγώντας στην επιλογή του άρθρου 99. Σε κάθε περίπτωση, η πτώση της κατανάλωσης και φέτος είναι δεδομένο ότι θα επηρεάσει αρνητικά και τα εμπορικά κέντρα, έστω κι αν μέχρι σήμερα οι απώλειές τους ήταν μικρότερες απ' ό,τι στο σύνολο του λιανεμπορίου. Ενας πρόσθετος λόγος επιδείνωσης των επιδόσεων των εμπορικών κέντρων, τουλάχιστον όσον αφορά τον τζίρο των καταστημάτων τους, είναι η κάμψη της ζήτησης στο λιανεμπόριο, μετά την αβεβαιότητα που δημιουργήθηκε από το εκλογικό αποτέλεσμα, τη συνακόλουθη αδυναμία σχηματισμού κυβέρνησης κι εν τέλει την εκ νέου προσφυγή στις κάλπες.
Σε σχετική παρουσίαση στην Ενωση Θεσμικών Επενδυτών εντός της εβδομάδας, ο όμιλος Βιοχάλκο, που ως γνωστόν ελέγχει και διαχειρίζεται το εμπορικό κέντρο River West, επί της Λ. Κηφισού, έκανε λόγο για επιφυλακτική στάση από την πλευρά των καταναλωτών το τελευταίο διάστημα, όσον αφορά τις αγορές. Στο ίδιο συμπέρασμα έχει καταλήξει ήδη από το 2010 και η διοίκηση της Lamda Development, επισημαίνοντας ότι από την είσοδο στον μηχανισμό διάσωσης ΔΝΤ, Ε.Ε. και Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στα μέσα του 2010 και μετά, οι καταναλωτές επηρεάζονται αρνητικά ως προς τις αγορές τους κάθε φορά που τίθεται εν αμφιβόλω η ρευστότητα του κράτους, η παραμονή στην Ευρωζώνη και η λήψη της δόσης, προκειμένου να εξυπηρετηθούν ταμειακές ανάγκες. Αντιθέτως, όποτε τα ζητήματα αυτά διευθετούνται, όπως έγινε τον προηγούμενο Δεκέμβριο, η αγορά ανακάμπτει. Σήμερα, που το κλίμα είναι ιδιαίτερα βαρύ, τόσο λόγω των σεναρίων για την έξοδο της χώρας από την Ευρωζώνη όσο και λόγω της απότομης μείωσης των μισθών των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα και της συνεχούς ανόδου της ανεργίας, είναι ξεκάθαρο ότι η κατανάλωση θα «υποφέρει».
Η απάντηση των εμπορικών κέντρων έγκειται στη συνεχή επαγρύπνηση και διοργάνωση προωθητικών ενεργειών, προκειμένου σε πρώτη φάση να διατηρήσουν τον αριθμό των επισκεπτών σε υψηλά επίπεδα. Ταυτόχρονα, σύμφωνα με φορείς της αγοράς, οφείλουν να αναζητούν διαρκώς τρόπους για τη βελτίωση της συνολικής εμπειρίας που προσφέρει ένα εμπορικό κέντρο, είτε μέσω αισθητικών αναβαθμίσεων είτε μέσω ανακατανομής των μισθωτών/καταστηματαρχών, προκειμένου να προσφέρει το πλέον ελκυστικό «πακέτο». Σε διαφορετική περίπτωση, ακόμα και τα εμπορικά κέντρα θα αντιμετωπίσουν σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης υπό τις παρούσες συνθήκες.
Εδώ παρουσιάζουμε αποσπάσματα από τις ομιλίες των συνέδρων και φωτογραφικό υλικό κατά τη διεξαγωγή του Συνεδρίου από το panel του βήματος και τον εκθεσιακό χώρο.