Νέα έργα με παραχώρηση: Πώς θα γίνουν Καστέλι, η Ζεύξη Σαλαμίνας και ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης
Νέα έργα με παραχώρηση: Πώς θα γίνουν Καστέλι, η Ζεύξη Σαλαμίνας και ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης
Τα νέα έργα με παραχώρηση θα μας απασχολήσουν πολύ στο άμεσο μέλλον. Στην ημερίδα για τα έργα
και τις υποδομές που διοργάνωσε πριν λίγες μέρες η a-energy στο Hilton μίλησε ο Γιάννης Καρνέσης, από το Υπουργείο Υποδομών.
Όπως είπε τα νέα έργα που πρόκειται να υλοποιηθούν με το σύστημα της Παραχώρησης παρουσίασε ο κ. Ιωάννης Καρνέσης, Διευθυντής στην Ειδική Υπηρεσία Κατασκευής Έργων με Σύμβαση Παραχώρησης Πελοποννήσου και Βορείου Ελλάδος του Υπουργείου Υποδομών. Ο κ. Καρνέσης αναφέρθηκε στον αγώνα που κάνει το Υπουργείο, για να αξιοποιήσει οποιοδήποτε εναλλακτικό εργαλείο μπορεί να εξασφαλίσει την χρηματοδότηση των έργων, λόγω της μείωσης των πόρων σε ότι αφορά τις υποδομές στο νέο ΕΣΠΑ (ΣΕΣ).
Για να προσθέσει ότι προκειμένου να ολοκληρωθούν σημαντικά έργα υποδομής, θα πρέπει να εξασφαλιστεί ο πολλαπλασιασμός των διαθέσιμων Δημόσιων πόρων με τη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων, όπως αυτό δοκιμάστηκε ήδη στη χώρα μας μέσω των Συμβάσεων Παραχώρησης σε αυτοκινητόδρομους, αεροδρόμια και λιμάνια.
Έτσι, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του Υπουργείου τα νέα έργα που θα γίνουν με συμβάσεις παραχώρησης είναι: Ο νέος Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης στο Καστέλι Πεδιάδος (περιλαμβανομένων και των οδικών συνδέσεων αυτού με τον ΒΟΑΚ και τον ΝΟΑΚ), η οδική ζεύξη της νήσου Σαλαμίνας μέσω Περάματος, η οδική ζεύξη της νήσου Λευκάδας και ο νέος αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη.
Μεγάλο ενδιαφέρον για το Καστέλι
Σε ότι αφορά το αεροδρόμιο στο Καστέλι Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης έχει ήδη δημοπρατηθεί με ανοικτό διαγωνισμό και αναμένεται μέσα στο Φεβρουάριο η υποβολή των Τεχνικών και Οικονομικών Προσφορών. Ο Χρόνος Παραχώρησης είναι 35 έτη (συμπεριλαμβανόμενης και της πενταετούς περιόδου κατασκευής), και η χρηματοδοτική συμβολή εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου είναι 220 εκ. €, ώστε να εξασφαλίζεται η ύπαρξη ανταγωνιστικών τελών προκειμένου να μην υπάρξει επιβάρυνση στους χρήστες. Το επενδυτικό ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί για το Καστέλι είναι μεγάλο.
Ανταγωνιστικός διάλογος με «φαβορί» τη σύνδεση Σαλαμίνας
Τα έργα των οδικών ζεύξεων Σαλαμίνας και Λευκάδας, καθώς και ο αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη έχουν δημοπρατηθεί με την διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, που εφαρμόζεται για πρώτη φορά στην δημοπράτηση οδικών έργων.
Κοινή συνιστώσα και για τα τρία αυτά έργα αποτελεί η χρηματοδότησή τους από ίδια ή δανειακά κεφάλαια των Παραχωρησιούχων χωρίς την συμμετοχή του Δημοσίου, ενώ η αποπληρωμή τους θα γίνει από τα έσοδα που θα προκύψουν από την επιβολή διοδίων τελών. Ως έργο «φαβορί» πάντως, θεωρείται η Οδική ζεύξη της νήσου Σαλαμίνας. Η υπάρχουσα σήμερα πορθμειακή γραμμή είναι η δεύτερη στην Ευρώπη (μετά από την πορθμειακή γραμμή Dover – Calais) με ετήσιο αριθμό διακινούμενων επιβατών 11 εκατομμύρια και οχημάτων 4 εκατομμύρια. Τα ετήσια έσοδα της υπερβαίνουν το ήμισυ των εσόδων του Αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα!
Με «Πληρωμές Διαθεσιμότητας» ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης
Σε ότι αφορά την ολοκλήρωση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης ( ΒΟΑΚ) το Δημόσιο, όπως ανέφερε ο κ. Καρνέσης, θα προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό με το σύστημα των «Πληρωμών Διαθεσιμότητας» και με διάρκεια σύμβασης 15 – 20 έτη. Στα βασικά κριτήρια θα συνυπολογιστούν το κόστος μελέτης – κατασκευής και η τυχόν ζητούμενη κεφαλαιακή συμμετοχή του Δημοσίου σε αυτό, το ύψος των ιδιωτικών κεφαλαίων (ιδίων και δανειακών),η απόδοση των ιδίων κεφαλαίων των επενδυτών και η λεγόμενη «Πληρωμή Λειτουργίας» που περιλαμβάνει τη δαπάνη λειτουργίας – συντήρησης και τη δαπάνη της επένδυσης με τη συμφωνηθείσα απόδοση.
Το σύστημα αυτό, συνδυάζει την ποιότητα και την ποσότητα των υπηρεσιών προς τους χρήστες με το ύψος των πληρωμών εκ μέρους του Δημοσίου και έτσι ενθαρρύνει τον ιδιώτη και να κατασκευάσει ένα υψηλής ποιότητας έργο και να προσφέρει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες στους χρήστες.
Για τα νέα έργα παραχώρησης μίλησε και ο Βασίλης Χαλκιάς, Διευθύνων Σύμβουλος «Αττικές Διαδρομές Α.Ε» λέγοντας πως βρίσκονται σε αναμονή για τη τρίτη γενιά έργων Παραχώρησης, ενώ συνόψισε από τη δική του πλευρά το ρόλο του ιδιώτη επενδυτή στα μεγάλα έργα ως εξής: Διαφύλαξη, προώθηση και ανάδειξη του έργου, αποτελεσματική και προληπτική διαχείριση με χρήση εργαλείων, μεθοδολογιών και συστημάτων σε όλα τα στάδια (από το σχεδιασμό μέχρι και τη λειτουργία) ώστε να επιτυγχάνεται μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα η μείωση του λειτουργικού κόστους του έργου, η αποτελεσματική και ορθή Διαχείριση των Πόρων, η συνεχής βελτίωση της απόδοσης με χρήση καινοτόμων τεχνολογιών και προϊόντων, η παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών πέρα από συμβατικές υποχρεώσεις.
Σε ότι αφορά τις προοπτικές και την εξέλιξη στις υπηρεσίες Διαχείρισης Κυκλοφορίας, όπως επίσης και Διαχείρισης Διοδίων, ο κ. Χαλκιάς αναφέρθηκε στη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών στην διαχείριση και συλλογή πληροφοριών και στη δημιουργία και διαχείριση εναλλακτικών και σύγχρονων τρόπων πληρωμής. Ανακοίνωσε επίσης τη δημιουργία της Ενωσης Οδικών Υποδομών της Ελλάδας με διόδια (Hellastron), στα πλαίσια συνεργασίας των εταιρειών διαχείρισης των ελληνικών οδικών υποδομών.
Εδώ παρουσιάζουμε αποσπάσματα από τις ομιλίες των συνέδρων και φωτογραφικό υλικό κατά τη διεξαγωγή του Συνεδρίου από το panel του βήματος και τον εκθεσιακό χώρο.